Česti izbori loši za ekonomiju
Nije prošlo ni godinu dana od
kako su održani polsednji izbori na teritoriji republike Srbije, a to su
bili redovni izbori za predsednika Republike Srbije u aprilu 2017. Iako nije prošlo ni godinu dana od poslednjih izbora u javnosti
provejava ideja o izborima, ovoga puta vanrednim parlamentarnim izorima.
Sa pravom se postavlja pitanje da
li su nam novi izbori potrebni i kakve koristi bi imali građani od njih kako u
političkom tako i u ekonomskom pogledu?
Podsećanja radi poslednji
parlamentarni izbori održani su 24. aprila 2016. godine zajedno sa redovnim
loklanim izborima u većini opština i gradova u Srbiji. Iako politički
nepotrebni, parlamentarni izbori su održani kako bi se zajedno sa lokalnim izborima
postigao veći sinergiski efekat kako bi vladajuća koalicija okupljena oko Srpske
napredne stranke ostvarila što bolji rezultat u lokalnim sredinama, imajući u vidu
da vladajuća stranka u pojedinim opštinama i gradovima, ima izuzetno loše lokalno stranačko rukovodstvo.
Kao što sam pominjao u jednom od
predhodnih blogova https://nikoladragovicpolitikolog.blogspot.rs/2017/11/konstantna-izborna-kampanja-losa-slika.html , da konstantna izborna kampanja šalje lošu sliku o državi,
tako i stalno održavanje vanrednih izbora, povlači sa sobom negativne ekonomske
konsekvence.
Kao kaže profesor Veselinov: „Sve ekonomske odluke su političke, sve političke odluke su ekonomske.“ Tako i politička odluka, da se svake godine održavaju „neki izbori“ uglavnom vanredni, sadrži u sebi ekonomske posledice.
Niko do sada nije izračunao
koliko zaista koštaju izbori, jer pored zvaničnih podataka o troškovima postoje
i oni troškovi koji se ne prikazuju. Zvanično se iz budžeta na izbore potroši
oko dvadeset milona evra, koji se koriste za štampanje glasačkih listića, za
isplatu nadoknada članovima biračkih odbora, nabavku opreme za izbore (kutija,
paravana, baterija za UV lampe i slično), zakonsku raspodelu strankama za
izbornu kampanju.
Kakvu ekonomsko – političku poruku
nam šalju stalni vanredni izbori? Pitanje na koje svaki politički analitičar,
politikolog i ekonomista ima drugačije mišljenje, ali jedno je sasvim sigurno.
Pored velikih troškova koji proizilaze iz predizbornih, izbornih i postizbornih
radnji, konstantni izbori šalju sliku da u zemlji u kojoj se održavaju nema
političke stabilnosti, što sa sobom povlači ekonomske polsedice, kao što je zautaljanje i odlazak
stranih i domaćih investitora koji bi želeli da ulože svoj novac u nova radna mesta
i nove proizvodne kapacitete. Kapital je po prirodi „plašljiv“ i ne ide tamo gde
nema političke stabilnosti. I ako se naši političari na vlasti hvale da imaju veliku podršku u
biračkom telu i samim tim legitimitet da vladaju, stalnim raspisivanjem izbora
i „vanrednim stanjem“, izazivaju sumnju kod investitora i na političku
stabilnost zemlje navlače sumnju, što usporava ekonomski razvoj.
Našoj državi koja je u veoma teškoj
ekonomskoj situaciji, i u kojoj vladajuća strana ima preko 50% podrške birača
nisu potrebni još jedni vanredni parlamentarni izbori. Jer raspisivanjem izbora
Vlada bi dobila status tehničke Vlade i ne bi mogla da se posveti vođenju svoje
politike, već bi se usresredila na vođenje izborne kampanje. Parlament umesto
da donosi važne zakone, bio bi raspušten i svi zakoni u proceduri čekali bi
neki novi saziv da ih usvoji. Pa bi tako i neke važne ekonomske odluke koje se
odnose na bolji život građana morale da sačekaju neku novu Vladu, neke nove
poslanike i neko novo vreme. Zato pre bilo kakve odluke o raspisivanju
vanrednih izbora, trebaju se sagledati svi aspekti, pa samo onda, ako su oni
neophodni i neminovi tada raspisati vanredne izbore. Umesto političke borbe potrebno je usresrediti
se na ekonomsku borbu za bolji boljitak svih građana.
Коментари
Постави коментар
Hvala! Uskoro će biti objavljeno.