Редослед здравица на славама у косаничком и горњотопличком крају

Сваки континент, свака држава, сваки народ, сваки регион... има неку своју карактеристику по којој га други препознају. Наш народ воли да каже: „Сто села, сто обичаја“. Сваки део наше земље је особен за себе има своје обичаје и своју традицију.

Једна од главних одлика Српског народа и српског Православља, за коју не зна остали хришћански свет, јесте крсна слава. Има доста обичаја који су везани за крсну славу и свако место има неки свој ритуал о крсној слави.

Нико прецизно не зна зашто се у овим крајевима наздравља и пије ракија из велике чаше. Старији људи кажу да је то зато што у овим крајевима шљива добро рађа те се стога наздравља са оним чега највише има, а то је ракија. У другим крајевима се углавном наздравља и пије вино из великих чаша, док се са ракијом наздравља из мале чаше (0,03 dl)

„Велика чаша“ у овом крају има посебан значење и посебан редослед, пре свега на славама.
У својој књизи „Крсна слава у косаничком и горњотопличком крају“, Ранђел Раша Анђелковић је у разговору са Стојаном Ивановићем из села Зебица, записао следећи редослед и назив здравица на крсној слави:

"Прва: за Боже Помози.
Друга: за добри час.
Трећа: за Свете Тројице.
Четврта: за четири ступа јеванђелиста (Матеју, Марка, Луку и Јована).
Пета: за Петозарне мученике (за све оне који су пали за част и људско добро).
Шеста: добродошлица.
Седма: домаћину за здравље.
Осма: за здравље домаћице
Девета: за гостинско здравље.
Десета: за срећна пута и срећна останка.“

Здравице не служе само да гости пију и да се напију већ да се одржи и пригодна беседа.
О беседама на славама уз сваку од ових поменутих девет чаша писаћу у наредном блогу.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Куршумлија колевка Светосавља

Краљ Александар се последњи пут обратио народу пре 90 година у Прокупљу

Европљанин који је волео Куршумлију – др Вилијам Теодор Мелгард